Чому саме Садочок системи Монтессорі?

Девіз системи Монтессорі:
«Допоможи мені зробити це самому!»

Відразу хочу звернути Вашу увагу на основну і головну відмінність методу Монтессорі від будь-яких інших освітніх систем - це використання для навчання вродженого інтересу дітей до пізнання навколишнього світу, задоволення внутрішніх потреб дитини до отримання нових вражень і до вчинення щоденних маленьких, але важливих для кожної дитини відкриттів.

Батьки, чиї діти навчаються в садочках Монтессорі, відзначають особливу зацікавленість, захопленість навчанням і допитливість своїх малюків. І навпаки, якщо така дитина з яких-небудь причин потрапляє в звичайний садочок, вогонь в його очах гасне, знижується загальний інтерес до навчання, пропадає бажання отримувати нові знання. Чому так?

Більшість дитячих освітніх установ будують навчальний процес, покладаючись на систему заохочень і покарань. Хороші чи погані оцінки, похвала або осуд вчителя стають для малюків основними критеріями для отримання знань, але при цьому сам пізнавальний процес стає вторинним, всього лише способом заслужити схвалення батьків і вчителів.

Навчання за системою Монтессорі підходить відбувається зовсім по іншому,- дитина сама зацікавлена в щоденному поповненні своїх знань. Кожен день малюки роблять нові відкриття і вчаться новим навичкам, при цьому отримуючи величезне задоволення. Всі діти натхненно навчаються грамотно розмовляти, малювати, читати книжки, грати, дружити, всі люблять розглядати картинки, вивчати живу природу, дізнаватися, як влаштований навколишній світ і де «ростуть цукерки». Постійні питання, що задаються дітьми у дошкільному віці, говорять про невгамовну жадобу знань, про величезний інтерес і допитливість.

Але потрапляючи в звичайний дитячий садок, а в подальшому й в загальноосвітню школу, все інтереси дітей обмежуються отриманням гарних оцінок, а все, що виходить за рамки шкільної програми, стає зайвим, непотрібним і нецікавим. Захоплюючий процес отримання знань замінюється процесом формального виконання завдань.

Метод Монтессорі вчить дітей отримувати радість і задоволення не від оцінок, а від пізнання нового, дозволяє дітям безбоязно робити помилки і висловлювати свою думку, відмінну від інших. Відсутність жорстких рамок у програмі навчання дозволяє кожній дитині вивчати матеріал індивідуально, довше зупиняючись на тому, що її зацікавило більше, й занурюватися у предмет пізнання доти, доки існує внутрішній інтерес та бажання. Але при цьому Монтессорі-педагогами створюється таке навчально-пізнавальне середовище, що дитина у власному темпі освоює не тільки навички й знання, необхідні для її віку, але й має необмежену можливість йти далі і задовольнити будь-який свій природний інтерес.

Велика роль у вивченні шкільних предметів відводиться самим учням, оскільки у групі одночасно навчаються діти різного віку (від 3 до 7 років). Так спільне навчання перетворюється на справжнє співробітництво, при якому старші допомагати молодшим, більш кмітливі можуть пояснити матеріал тим, кому він важко дається. Це заохочує дітей бути самостійними, відповідальними та ініціативними, виробляє самодисципліну і лідерські якості.

Хочеться відзначити, що різновікові групи і різна швидкість навчання кожного учня дозволяють дітлахам бачити перспективу, розуміти, як одержувані сьогодні знання можуть стати в нагоді наступного дня.

Відсутність оцінок і покарань за незрозумілий учнем матеріал дозволяє дітям більш природно виявляти цікавість до навчання, що не пригнічує бажання задавати питання, вчить не боятися складнощів, а позитивне ставлення вчителя до всіх дітей (незалежно від успіхів в засвоєнні навчального матеріалу), дозволяє їм краще розкривати свої здатності і не соромитися своїх невдач.

Але найбільшим досягненням системи Монтессорі є поява зацікавленості самого учня в отриманні знань. Цілеспрямованість і наснага всіляко вітається і заохочується, щире бажання дитини глибше вивчити будь-яку тему знаходить позитивний відгук у вчителя, незалежність суджень учня розвиває самостійність і впевненість у собі. Випускники садочків Монтессорі добре усвідомлюють необхідність навчання протягом усього життя, вміють знаходити задоволення в пошуку нових знань.

Завдяки підходу, що використовується, та дидактичним матеріалам Монтессорі, діти мають глибші знання у всіх галузях науки. Завдяки цьому закладаються міцні основи для отримання математичних уявлень, грамотної мови, географії, зоології, ботаніки, мистецтва та фізичної культури. Дітки вчаться практичних навичок (кулінарія, ремесло, шиття), але найголовніше те, що діти вчаться ставати частиною соціуму.

За рівнем розвитку вихованці садочків Монтессорі зазвичай вищі за своїх однолітків, які навчаються в звичайних садочках.

Кожен, хто побував на уроках у садочках Монтессорі, відзначає особливу надихаючу і надихаючу атмосферу в групах, рівні, доброзичливі відносини між дітьми і вихователями, творче, нешаблонне ставлення дітей до всіх виконуваних завдань, словом, все, чого так не вистачає нашим діткам в звичайних садочках.